Koblinger og Svinghjul til konkurrencedygtige priser!


Hos NAP forhandler vi Koblinger og Svinghjul til hele i bilparken fra primært producenterne LuK, Sachs og Valeo.


 
Koblinger:
Koblingen består af fire dele, der alle er tørre. Motorens svinghjul med en slebet flade, koblingsnavet med friktionsbelægningen, trykfoden der holder belægningen mod svinghjulet samt udrykkerlejet, der aktiverer koblingen, når koblingspedalen trædes ned. 
At koblingen består af tørre dele betyder også, at der ikke er behov for smøring af koblingen. Dog skal man for såvel holdbarhedens som sikkerhedens skyld ikke ”belaste” sin kobling, (ved at file med foden på koblingspedalen) eller konstant holde denne halvt nede, da dette belaster udrykkerlejet.
                             
 
Svinghjul:
Et svinghjul hænger til dels sammen med koblingen. Et svinghjul skal forbinde motorens krumtapaksen med koblingen.
Med et stadig større krav til bilens motormoment, har behovet for blødere og mere komfortabel tilkobling samt kravet til roligere motorgang medført løbende ændringer i koblings-og svinghjulstyperne.
Der vil derfor oftest være tale om et dobbeltmassesvinghjul, som er to runde stålplader, der skal skabe balance i motoren ved lave omdrejninger. I nyere biler er svinghjulet todelt, den ene det er boltret på krumtappen og den anden del er monteret på koblingen. På disse to-delte svinghjul kan delene forskydes i forhold til hinanden via spiralfjedre, der dæmper krumtappens hastighedstilvækst gennem koblingen ind i gearkassen.

Man skal være meget opmærksom på defekte og slidte svinghjul, da udfordringerne med svinghjul ofte er, at disse har en begrænset holdbarhed, idet svinghjulet har en tendens til at slå sig selv i stykker, når motoren ”sejtrækker”. Dette kan være en udfordring for gamle men i den grad også nyere biler, hvor der har været fokus på roligere tomgang i bilerne. 
Får man ikke udskiftet svinghjulet i tide, kan det i værste fald medføre en defekt gearkasse, hvor lejer samt tandhjul bliver slået i stykker. Og det er trods alt billigere at skifte et svinghjul end en gearkasse.

 
Lyt til bilen – mærk efter når du kører.
Kommer der lyde fra koblingshuset, føles det som om at der er ujævn tomgang, hvor motoren virker til at ryste, eller er der vibrationer i bilen under kørsel, så vil det være tid til at få kigget godt på bilens svinghjul og kobling. Og skal enten kobling eller svinghjul skiftes, ja så har vi de helt rigtige dele, så du kan få disse skiftet og forlænge bilens levetid.

Der findes mange forskellige Koblinger og Svinghjul, så lad os hjælpe dig med at finde de helt rigtige dele til bilen. 


Udfyld ganske uforpligtende nedenstående formular eller ring til vores rådgivere på telefon: 86 17 27 99

 
 
Navn eller firmanavn: 
Adresse: 
Postnummer: 
By: 
Tel.: 
Email: 
Ønsker at bestille/tilbud på følgende: 
Indtast bilmodel: 
Indtast nummerpladen på bilen: 
  
  

Nordic AutoParts ApS   Marøgelhøj 13   DK-8520 Lystrup   Tlf: 86 17 27 99   info@nap.dk © Nordic AutoParts ApS - All rights reserved 2012